IFFs VEDTEKTER
Vedtatt på årsmøtet 11.04.2015
§1 NAVN
Foreningens navn er: Institusjonsfotografene (IFF) og ble stiftet 01.01.1972.
§2 FORMÅL
a) IFF skal fremme bruken av fotografiet til dokumentasjon, illustrasjon og formidling samt arbeide
for å øke samfunnets forståelse og kunnskap om bruk av fotografi.
b) IFF skal arbeide for å ivareta medlemmenes faglige interesser.
c) IFF skal arrangere medlemsmøter, kurs og andre egnede tiltak med sikte på faglig oppdatering
og utveksling.
d) IFF skal drive informasjon om og bevisstgjøring om fotografens rolle, rettigheter og
opphavsrett ved bruk av fotografi.
e) Foreningen er en landsforening.
§ 3 JURIDISK PERSON
Foreningen er selveiende og en frittstående juridisk person med upersonlig og begrenset ansvar for
gjeld.
§4 MEDLEMMER
a) Som aktive medlemmer kan opptas personer som hovedsakelig utfører fotografisk fagarbeid,
fotorelatert arbeid, visuelt arbeid, og/eller audiovisuell produksjon innenfor områder som museer,
sykehus, universitet, politi, forsvar, industri eller liknende offentlige eller private virksomheter.
Styret kan gjøre unntak fra dette.
b) Som støttemedlemmer kan opptas firmaer eller enkeltpersoner som vil støtte foreningen
økonomisk og faglig. Støttemedlemmer har ikke stemmerett.
c) Søknad om medlemskap skal godkjennes av styret.
d) Æresmedlemmer utnevnes av styret.
e) Medlemskapet gjelder inntil skriftlig utmelding mottas.
§ 5 STEMMERETT OG VALGBARHET
Alle medlemmer har stemmerett og er valgbare til tillitsverv i foreningen.
§6 ÅRSMØTET
a) Årsmøtet er foreningens øverste organ.
b) Årsmøtet avholdes årlig innen utgangen av mai. Skriftlig innkallelse sendes senest 4 uker i
forveien. På årsmøtet behandles:
1. Valg av møteleder
2. Valg av referent og 2 til å undertegne protokollen
3. Godkjenning av dagsorden/innkalling
4. Årsmelding
5. Regnskap
6. Kontingent
7. Budsjettforslag
8. Innkomne forslag
9. Valg av styre og regionskontakter
10. Valg av valgkomité
11. Valg av revisorer
c) Saker som ønskes opptatt på årsmøtets dagsorden må være styret i hende senest 3 uker før
årsmøtet.
d) Ekstraordinært årsmøte avholdes når minst 1/3 av medlemmene eller styret ønsker det.
Skriftlig varsel sendes senest 4 uker i forveien.
e) Vedtak på årsmøtet fattes med simpelt flertall.
f) Et medlem kan i tillegg til egen stemme ha inntil 2 fullmakter. Fullmakter må fremlegges for
registrering før åpning av årsmøtet. Eget skjema benyttes ved personlige fullmakter. Dette skjemaet
må medbringes til årsmøtet og framvises i forbindelse med registreringen.
g) Deltagelse på årsmøtet forutsetter betalt medlemskontingent for innværende år.
§7 STYRET
a) Foreningens styre skal bestå av leder, nestleder, kasserer, sekretær, 2 styremedlemmer og to
varamedlem.
b) Fire av styrets medlemmer velges for 1 år av gangen. Leder og kasserer velges direkte av
årsmøtet for 2 år - og slik at deres perioder er i utakt. Leder og kasserer velges av årsmøtet, resten
av styret konstituerer seg selv.
c) Styret er beslutningsdyktig når minst 4 av styrets medlemmer er tilstede.
d) Styret velges av årsmøtet.
e) Valgkomiteens 3 medlemmer velges for 1 år av gangen. Valgkomiteen foreslår nye kandidater
til valgkomité, for årsmøtet.
f) Revisor og vararevisor velges for 1 år av gangen.
§8 STYRETS OPPGAVER
a) Styret skal lede foreningens virksomhet og disponere foreningens midler i overensstemmelse
med foreningens formål.
b) Styret skal iverksette årsmøtets vedtak.
c) Styret skal ta initiativ i saker som går inn under foreningens formål og sørge for at
medlemmene er informert om foreningens virksomhet.
d) Styret skal arrangere møter og kurs.
e) Styret skal samarbeide med andre fotograforganisasjoner i inn- og utland som kan være til
nytte for medlemmene.
f) Styret skal innkalle til årsmøtet og utarbeide årsberetning, regnskap og budsjettforslag samt
forslag til kontingent.
§ 9 TILLITSVALGTES GODTGJØRELSE
Tillitsvalgte mottar honorar fastsatt av årsmøtet.
§10 REGIONSKONTAKTER
a) Regionskontakter i 5 regioner velges av årsmøtet for 2 år av gangen.
b) Regionskontaktene kan delta på styremøtene som observatører og mottar referater fra
styremøtene.
§11 REGNSKAP
a) Regnskapsåret er kalenderåret.
§12 KONTINGENT
a) Kontingenten fastsettes av årsmøtet for det påfølgende år.
b) Pensjonister, vernepliktige, studenter og lærlinger betaler 1/2 ordinær kontingent.
c) Kontingenten for støttemedlemmer er minimum 2 ganger ordinær kontingent.
d) Personer som innmeldes etter 1. oktober betaler kun kontingent for neste kalenderår.
§13 UTMELDELSE – OPPHØR AV MEDLEMSKAP
a) Utmeldelse av foreningen skal skje skriftlig og gjelder fra årets slutt.
b) Medlemmer som etter skriftlig varsel ikke har betalt kontingent innen 1. juni kontingentåret
blir strøket som medlem. Krav om innbetaling av kontingent skal være sendt ut senest 1. mars.
c) Ingen kan gjeninntas før skyldig kontingent er betalt.
§ 14 VEDTEKTSENDRING
Endringer i disse vedtekter kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha
vært på sakslisten, og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene.
§ 15 OPPLØSNING
Denne bestemmelsen kan ikke endres.
Oppløsning av Institusjonsfotografene kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning
vedtatt med minst 2/3 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte 3 måneder senere.
Sammenslutning med andre foreninger anses ikke som oppløsning av Institusjonsfotografene.
Vedtak om sammenslutning og nødvendige vedtektsendringer i tilknytning til dette treffes i
samsvar med bestemmelsene om vedtektsendring, jf. § 14.
Foreningens midler ved oppløsningen disponeres av årsmøtet etter innstilling fra styret (under
hensyntagen til foreningens formål).